Regulamin Allegro – czy sprzedając na Allegro potrzebujesz regulaminu?

Założony w 1999 roku serwis Allegro.pl jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem aukcyjnym w Polsce. Umożliwia zawieranie umów sprzedaży zarówno między osobami prywatnymi (pisaliśmy już o tych umowach na naszym blogu), jak i fizycznymi. Dla dużych sprzedawców jest doskonałym kanałem sprzedaży, często uzupełniającym sklep internetowy czy sklep stacjonarny. Allegro może również służyć początkującym sprzedawcom, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z branżą e-commerce i chcą, np. wybadać rynek i sprawdzić czy opłacalne jest założenie własnego sklepu internetowego.

Czy sprzedając na Allegro.pl potrzebuję regulaminu?

Tytułowe pytanie jest często zadawane naszym prawnikom. Sprzedawcy twierdzą, że przecież na Allegro.pl jest już jakiś regulamin i nie widzą potrzeby stworzenia odrębnego dokumentu. Tak, to prawda, że na Allegro jest regulamin (jak na wszystkich serwisach tego typu), jednakże regulamin Allegro reguluje relacje między prowadzącą serwis Grupą Allegro Sp. z o.o., a Użytkownikiem. To właśnie ten regulamin akceptujesz przy zakładaniu konta. Na próżno szukać w nim szczegółowych zapisów dotyczących umów sprzedaży zawieranych między użytkownikami.

Obowiązki ustawowe i sankcje za ich nie spełnienie

Przypominamy, że ustawodawca w art. 12 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta nałożył na przedsiębiorcę, który prowadzi sprzedaż na odległość (za pośrednictwem sklepu internetowego, serwisu Allegro.pl) lub poza lokalem przedsiębiorstwa, szereg obowiązków informacyjnych. Zaznaczamy, że wielokrotnie były one przedmiotem naszych rozważań w Akademii, np. szczegółowo o obowiązkach przeczytasz tutaj.

Jak już wiesz, znajdujący się w serwisie Allegro.pl regulamin nie wypełnia tych obowiązków. Sprzedawca internetowy ma obowiązek poinformować klienta o wszystkich istotnych elementach umowy. Najczęściej sprzedawcy zamieszczają niezbędne informacje w opisie aukcji oraz na stronie „O mnie”. Istnieje również możliwość umieszczenia ich w zakładce Informacje od sprzedającego znajdującej się bezpośrednio na stronie aukcji (podkreślmy, że zakłada ta przeszła niedawno gruntowną przemianę, którą szczegółowo opisali nasi partnerzy z serwisu centrumsprzedawcy.pl). Według nas, najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie specjalnego regulaminu sprzedaży na Allegro.pl, który to gwarantować będzie spełnienie obowiązku informacyjnego. Regulamin ten najlepiej zamieścić na stronie „O mnie”, a także odwołać się do niej w treści aukcji.

Pragniemy dodać, że ustawodawca na sprzedawcę, który nie spełnia obowiązków informacyjnych, nałożył szereg sankcji, np. zgodnie z art. 23 ustawy o prawach konsumenta, jeżeli sprzedawca nie spełni obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów lub kosztów zwrotu rzeczy, to konsument nie poniesie tych opłat i kosztów. Jeżeli natomiast nie poinformuje kupującego-konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27 tejże ustawy – szczegółowo o sankcjach pisaliśmy tutaj.

Obowiązek wynikający z regulaminu serwisu Allegro.pl

Dodajmy, że wielokrotnie przywoływany już regulamin serwisu Allegro.pl w punkcie 5.4. stwierdza, że Opis Towaru powinien być rzetelny i kompletny oraz nie może wprowadzać w błąd innych Użytkowników, w szczególności co do właściwości Towaru, takich jak: jego jakość, pochodzenie, marka czy producent. Opis Towaru powinien być zgodny z wymogami prawa, w szczególności powinien zawierać wymagane w określonych okolicznościach informacje, w tym informacje wskazane w obowiązujących przepisach dotyczących ochrony konsumentów. Użytkownik ponosi pełną odpowiedzialność za treści umieszczone przez siebie w opisie Transakcji, w tym jest odpowiedzialny za wszelkie błędy lub nieścisłości takiego opisu. W innym punkcie tego regulaminu znajdziemy zapis, że Sprzedający w ramach Kont Firma zobowiązują się przestrzegać praw konsumenta, w szczególności dotyczących możliwości zwrotu Towaru oraz reklamacji związanych z niezgodnością Towaru z umową.

Kara za złamanie regulaminu Allegro.pl

Przypomnijmy, że zgodnie z regulaminem Allegro.pl w  przypadku, gdy działania Użytkownika naruszają jego postanowienia, Grupa Allegro może:

  1. udzielić Użytkownikowi ostrzeżenia za pośrednictwem poczty elektronicznej,
  2. ograniczyć na czas określony lub nieokreślony funkcjonalność Konta Użytkownika w zakresie dostępu do poszczególnych usług świadczonych w ramach Allegro,
  3. uzależnić korzystanie z Allegro od potwierdzenia przez Użytkownika jego wiarygodności innymi dowodami,
  4. zawiesić na czas określony lub nieokreślony jedno, kilka bądź wszystkie Konta tego Użytkownika.

Podsumowanie

Jak widać, choć na Allegro istnieje regulamin, sprzedający będący przedsiębiorcami muszą stworzyć osobny dokument, w którym spełnią wszystkie obowiązki nałożone na sprzedawców internetowych ustawą o prawach konsumenta. Ponadto, sprzedający muszą przestrzegać regulaminu Allegro.pl – jego naruszenie może skutkować formalną i rzeczywistą niemożliwością prowadzenia sprzedaży na tej platformie.

INFORMACJA DLA POCZĄTKUJĄCYCH SPRZEDAWCÓW!

Jeśli dopiero otwierasz sklep internetowy, wiedz, że nasi partnerzy z zaprzyjaźnionego serwisu centrumsprzedawcy.pl przygotowali dla początkujących sprzedawców pakiety zawierające szereg korzyści. Sprawdź je i dowiedz się, jak dużo możesz zaoszczędzić korzystając z ww. zniżek, kuponów i kodów rabatowych.

Dodatkowo, jeśli sprzedajesz na Allegro, a nie masz osobnego regulaminu (a jak już wiesz – musisz go mieć), sprawdź propozycje jego stworzenia dla Ciebie w serwisie CentrumSprzedawcy.pl!

-> Wzór regulaminu sprzedaży na Allegro do samodzielnego uzupełnienia – już za 90 zł!

-> Indywidualnie dopasowany, bezpieczny i całkowicie zgodny z prawem regulamin Allegro już za 250 zł!

 

 

Regulamin Allegro – czy sprzedając na Allegro potrzebujesz regulaminu?
6 votes, 5.00 avg. rating (99% score)

Tagged under:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy:

Jak liczyć terminy w przepisach konsumenckich, czyli wszystko o terminach…

W poprzednim wpisie przedstawialiśmy zasady liczenia terminu na rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi. Jak już wiesz, ustawodawca przewidział 14 dni…

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną? Wszystko o terminach…

W Akademii Prawa Ecommerce niedawno zwracaliśmy uwagę sprzedawcom na termin, w którym muszą rozpatrzyć reklamację i udzielić odpowiedzi konsumentowi. Wielokrotnie…

Regulamin Allegro - czy sprzedając na Allegro potrzebujesz regulaminu?

Założony w 1999 roku serwis Allegro.pl jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem aukcyjnym w Polsce. Umożliwia zawieranie umów sprzedaży zarówno między osobami…

Ile masz czasu na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi kupującemu?

Dzisiaj zwrócimy uwagę na jeden z często popełnianych przez sprzedawców błędów – na przekroczenie terminu na ustosunkowanie się do złożonej przez konsumenta…