Jaki jest cel Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827)?

Drogi Sprzedawco – w tym wpisie przyjrzymy się założeniom i głównym celom Ustawy o Prawach Konsumenta.

Wstęp

W dniu 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827)(dalej: “Ustawa o Prawach Konsumenta” lub “Ustawa”). Podstawowym celem Ustawy było dostosowanie polskiego prawa do przepisów unijnych, a dokładnie transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (dalej: “Dyrektywa o prawach konsumentów” lub “Dyrektywa”).

Cel Ustawy o Prawach Konsumenta

Zadaniem Dyrektywy oraz Ustawy jest w szczególności:

  1. ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów zawieranych między konsumentami, a sprzedawcami internetowymi za pośrednictwem sklepu internetowego, w zakresie przede wszystkim obowiązków informacyjnych, wymogów formalnych związanych z zawieraniem takich umów oraz prawa odstąpienia od nich;
  2. uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, czyli wszelkie kwestie związane z reklamacją towaru zakupionego przez konsumenta.

Co mówi dyrektywa w sprawie praw konsumentów:

Pełna harmonizacja w zakresie informacji dla konsumentów i prawa do odstąpienia od umów zawieranych na odległość i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa przyczyni się do wysokiego poziomu ochrony konsumentów i lepszego funkcjonowania rynku wewnętrznego w stosunkach między przedsiębiorstwami a konsumentami.

Podsumowanie

Powyżej wskazaliśmy dwa podstawowe cele Ustawy, które są szczególnie ważne dla sprzedawców internetowych i które będziemy dokładnie omawiać w ramach niniejszego kursu. W kolejnym wpisie dowiesz się kogo dotyczy Ustawa o Prawach Konsumenta.
Masz pytanie? Chętnie odpowiemy na nie odpowiemy!

Jaki jest cel Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827)?
2 votes, 5.00 avg. rating (97% score)

Tagged under:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy:

Jak liczyć terminy w przepisach konsumenckich, czyli wszystko o terminach…

W poprzednim wpisie przedstawialiśmy zasady liczenia terminu na rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi. Jak już wiesz, ustawodawca przewidział 14 dni…

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną? Wszystko o terminach…

W Akademii Prawa Ecommerce niedawno zwracaliśmy uwagę sprzedawcom na termin, w którym muszą rozpatrzyć reklamację i udzielić odpowiedzi konsumentowi. Wielokrotnie…

Regulamin Allegro - czy sprzedając na Allegro potrzebujesz regulaminu?

Założony w 1999 roku serwis Allegro.pl jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem aukcyjnym w Polsce. Umożliwia zawieranie umów sprzedaży zarówno między osobami…

Ile masz czasu na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi kupującemu?

Dzisiaj zwrócimy uwagę na jeden z często popełnianych przez sprzedawców błędów – na przekroczenie terminu na ustosunkowanie się do złożonej przez konsumenta…