W niniejszym wpisie postaramy się przekonać Cię do zwrócenia szczególnej uwagi na regulamin.
Jak wskazaliśmy w wcześniejszych wpisach, ustawodawca ustawą z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827) nałożył na sprzedawców internetowych szereg obowiązków informacyjnych, a ich nie spełnienie wiąże się z dotkliwymi sankcjami.
Świetnym miejscem udzielenia konsumentowi tych informacji jest właśnie regulamin sklepu internetowego. Takie samo stanowisko zajął również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoich materiałach.
UOKiK wprost stwierdził, że każdy e-sklep musi posiadać swój regulamin i udostępniać go nieopłatnie klientom przed zawarciem umowy (http://ezakupy.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/obowiazki-informacyjne-i-regulaminy/ [dostęp: 09.09.2015]) Jako tego źródło obowiązku UOKiK wskazuje art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta oraz art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2013.1422 j.t.)
Przed poznaniem wskazywanego art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną należy wyjaśnić, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się ze świadczeniem usług drogą elektroniczną. Podmiot, który świadczy takie usługi jest nazwany w ww. ustawie usługodawcą. Podmiot, który korzysta ze świadczonej usługi to usługobiorca.
Ustawodawca nakłada na usługodawcę wiele obowiązków, np. zgodnie z art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną na usługodawcy ciąży obowiązek określenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz nieodpłatnego udostępnienia usługobiorcy regulaminu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Należy pamiętać, że usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w ww. sposób.
Regulamin do sklepu internetowego musi określić w szczególności:
- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:- wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
- zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
- tryb postępowania reklamacyjnego.
Podsumowując, regulamin jest sercem Twojego sklepu internetowego, dlatego tak ważne jest zadbanie, aby był on zgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami. Ważne jest również aby nie zawierał on tzw. klauzul niedozwolonych (o tym czym są klauzule niedozwolone dowiesz się już w kolejnym wpisie), które mogą narazić Cię na postępowanie przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i koszty z tym związane.
[info]Pamiętaj, że jeśli masz pytania, to z chęcią na nie odpowiemy. Pamiętaj także, że jeśli potrzebujesz pomocy przy przygotowaniu poprawnego regulaminu, to służymy swoją pomocą.[/info]