W dzisiejszym wpisie chcemy przypomnieć Ci kim jest konsument i jakie ma uprawnienia.
Zauważamy, że pojęcie konsumenta (i uprawnienia mu przysługujące) w dalszym ciągu sprawiają sprzedawcom dużo problemów. Pojawia się również wiele pytań dotyczących sprzedaży między osobami prywatnymi. W takiej umowie jej stronami nie jest konsument oraz przedsiębiorca. W umowach zawieranych między osobami prywatnymi, strony mogą kształtować swoje umowy prawie dowolnie, tzn. strony ogranicza jedynie zasada swobody umów, o której również będzie mowa poniżej.
Postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania dotyczące sprzedaży między osobami prywatnymi.
Przypomnienie
Na wstępie, pragniemy przypomnieć, że zgodnie z art. 22 [1] Kodeksu Cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Obszernej analizy tego pojęcia dokonaliśmy w naszej Akademii szukając odpowiedzi na pytanie czy każdy jest konsumentem?
Przypominamy, że powyższe definicja zawiera w sobie 4 elementy:
- konsumentem może być tylko osoba fizyczna (konsumentem nie będą stowarzyszenia, spółdzielnie, związki zawodowe, fundacje, przedsiębiorstwa państwowe, partie polityczne, spółka jawna, partnerska, komandytowa oraz komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjną),
- musi ona dokonywać czynności prawnej (np. zawiera umowę sprzedaży),
- czynność ta pozostaje w określonej relacji z rolą społeczną tej osoby (brak bezpośredniego związku między dokonaną czynnością prawną, a jego działalnością gospodarczą lub zawodową,
- adresatem oświadczenia woli jest przedsiębiorca (w rozumieniu art. 43[1] Kodeksu Cywilnego przedsiębiorcom jest osoba fizyczna, osoba prawna i ułomna osoba prawna prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową).
Pojęcie konsumenta nadal sprawia wiele problemów wielu e-sprzedawcom. Dotyczy to w szczególności sytuacji sprzedaży między osobami prywatnymi. Jakie uprawnienia przysługują w takim układzie kupującemu? Pisaliśmy już o tym w naszej Akademii. W teorii jednak można wyróżnić relację, którymi obiema stronami będą konsumenci (relacja C2C). W Polsce jednak zaistnienie sytuacji, w której po obu stronach umowy sprzedaży będą konsumenci jest NIEMOŻLIWE.
Planujesz otworzyć sklep internetowy? Sprawdź ofertę na regulamin sklepu internetowego
Poniżej, odpowiemy na najczęściej zadawane pytania związane z sprzedażą między osobami prywatnymi.
Czy można zwrócić towar zakupiony od osoby prywatnej?
Pan Nowak sprzedał swojego używanego smartphona na Allegro.pl. Pan Nowak nie prowadzi działalności gospodarczej. Sprzęt posiadał normalne ślady używania (dwie rysy na wyświetlaczu), o których Pan Nowak poinformować w treści aukcji. Kupujący 3 dnia od dnia otrzymania smartphona wysłał Panu Nowakowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy, wskazując jako podstawę art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Czy Kupujący mógł w ten sposób odstąpić od umowy sprzedaży?
W opisanej sytuacji kupującemu nie przysługuje prawa do odstąpienia od umowy na podstawie art. 27 ustawy o prawach konsumenta – nie przysługuje mu status konsumenta.
Pragniemy dodać, że odstąpić od umowy można również w ramach rękojmi. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 556 Kodeksu Cywilnego Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi można rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć (por. art. 558 KC a także pkt 7.8. regulaminu Allegro.pl), jednakże yłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli Sprzedawca w opisie Transakcji zataił podstępnie wadę przed Kupującym. Rękojmia nie rozciąga się na wady towaru, o których Kupujący wiedział, w szczególności na te, które Sprzedający ujawnił w opisie Transakcji.
Czy kupując od osoby prywatnej należy zapłacić podatek?
Pan Kowalski kupił od Pana Nowaka używanego laptopa na Allegro.pl za 2000 zł. Pan Nowak nie prowadzi działalności gospodarczej. Czy na Panu Kowalskim ciąży obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?
O istnieniu podatku od czynności cywilnoprawnych kupujący na Allegro.pl często dowiadują się dopiero, gdy o niezapłacony podatek dopomina się Urząd Skarbowy. Informujemy, że podatek ten został uregulowany w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U.2015.626 j.t.). Podatkowi podlegają m. in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednakże jeżeli czynność cywilnoprawna polega na sprzedaż rzeczy ruchomych i podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł, to taka umowa nie podlega opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży obciążony jest nim kupujący. Stawka podatku dla sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%.
W naszym przypadku Pan Kowalski zobowiązany jest bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (formularz PPC-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni. Wymagany formularz można pobrać bezpośrednio ze strony internetowej Ministerstwa Finansów. Pan Kowalski będzie musiał zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 40 zł.
Czy można reklamować towar z uwagi na zły rozmiar?
Pani Kowalska kupiła na Allegro od Pani Nowak używane buty na Allegro.pl. Gdy odebrała i przymierzyła buty, okazało się że są za duże. Chciała buty odesłać o czym poinformowała Panią Nowak mailem. Pani Nowak odpisała, że pani odpisała że przesyłki nie przyjmie. Czy ma rację?
Jeżeli sprzedająca jest osobą prywatną, to kupująca nie może odstąpić od umowy w ramach ustawowego prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny (na podstawie art. 27 ustawy o prawach konsumenta). Ewentualnie, jeżeli rzeczywiście Pani Nowak podała niewłaściwy wymiar, to może Pani Kowalska skorzystać z reklamacji.
Czy wyłączenie rękojmi zawsze jest skuteczne?
Pan Kowalski kupił na aukcji Allegro.pl telefon komórkowy. Sprzedający zapewniał, że telefon jest sprawny, posiada gwarancję producenta i zostanie dostarczony z paragonem. Niestety, po odebraniu telefonu Pan Kowalski odkrył, że jest on uszkodzony, a sprzedawca nie załączył karty gwarancyjnej i paragonu. Sprzedawca twierdzi, że była to sprzedaż między osobami prywatnymi, dlatego Pan Kowalski nie może od umowy odstąpić. Ponadto, wskazuje, że w opisie produktu była informacja, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi zostaje wyłączona. Co może zrobić Pan Kowalski?
Uważamy, że w przedstawionej sytuacji Pan Kowalski może odstąpić od umowy na podstawie rękojmi i zażądać zwrotu pieniędzy. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 558 § 2 wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym. W ostateczności pozostaje droga sądowa.
Czy sprzedawca musi przyjąć zwrot (w ramach umowy zawartej między osobami prywatnymi)?
Pani Nowak sprzedała na olx.pl nieużywany strój kąpielowy (po dokładnym przymierzeniu okazał się za duży na panią Nowak). W opisie produktu Pani Nowak podała dokładnie (co do centymetra) wszystkie wymiary stroju kąpielowego.
Po kilku dniach od otrzymania przesyłki, kupująca odesłała do Pani Nowak strój. Poinformowała, że odsyła strój ponieważ jest za duży. Na pytanie zadane przez Panią Nowak, czy któryś wymiar się nie zgadzał, kupująca odpowiedziała że nie. Czy Pani Nowak musi przyjąć zwrot?
W opisanej sytuacji, podkreślamy, że Pani Nowak sprzedała strój kąpielowy jako osoba prywatna, więc kupująca nie może odstąpić tak jakby mógł to zrobić konsument. W takiej sytuacji nie ma również podstaw do zgłoszenia rękojmi, więc Pani Nowak nie musi uznawać tego zwrotu.
Podsumowanie
Sprzedaż pomiędzy osobami prywatnymi, upodabnia się do relacji między przedsiębiorcami. Skoro nie ma objętego szczególną ochroną prawną konsumenta – podmiotu nieprofesjonalnego, to nie ma również klauzul niedozwolonych, a strony mogą kształtować swoje umowy prawie dowolnie, tzn. zasadę swobody umów ograniczają tylko 3 warunki z art. 353[1] Kodeksu Cywilnego – postanowienia stosunku prawnego nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W sprzedaży pomiędzy osobami prywatnymi kupującemu nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Kupujący powinien również pamiętać o uregulowaniu podatku od czynności cywilnoprawnych.
Witam jako osoba prywatna sprzedałam poprzez olx kurtkę używaną podałam Pani wymiar kurtki gdzie klient stwierdził że powinna pasować po otrzymaniu przesyłki klient stwierdził że jest na niego za duża. Zgodziłam się na zwrot ale po kilku dniach oczekiwania napisałam do klientki czy odesłał przedmiot stwierdziła że wyślę za dwa dni wiec poinformował Pani ze w takim wypadku nie zgadzam się na zwrot. Co mam teraz zrobić czy mogę jednak odmówić przyjęcia kurtki?
Witam jestem osobą fizyczną i sprzedałam poprzez olx używaną kurtkę. Wysłałam klientce wymiary po czym odpisała ze powinna pasować i kupuje. Po otrzymaniu przesyłki klientka napisała ze kurtka jest na nią za duża i chce zwrócić wstępnie się zgodziłam lecz gdy po kilku dniach przesyłka do mnie nie przyszła napisałam do niej czy wysłała kurtkę odpisała ze wyśle po weekendzie czyli za 4 dni a na weekend umówiłam się z inną osobą na obejrzenie kurtki wiec odmówiłam zwrotu kurtki czy mam takie prawo? czy muszę jednak zgodzić się na zwrot tej kurtki?
Szanowna Pani, prawo od ostąpienia od umowy powinno zostać określone w zawartej przez Panią umowę. Sytuacja jest sporna, więc proszę skontakować się z radcą prawnym lub adwokatem.
Witam
Mam mały problem.
Mój mąż sprzedał zegarek na portalu. Zegare normalnie sprawny. Kupujący otrzymał zegarek, twierdząc że jest popsuty nie łączy się z telefonem. Po kilku godzinach napisał, że jednak działa i wszy jest w porządku.
Po tygodniu czasu sprzedawca pisze, że chce zwrot pieniędzy, bo zegarek nagle mu nie działa – nie ładuje. Dodam, że nie było żadnej umowy, ale na początki normalnie po przez rozmową umówiliśmy się na wszystko pięknie, były normalnie pytania ze strony sprzedającego i odpowiedzi z naszej.
Co w takim przypadku?
Bardzo proszę o radę.
Pozdrawiam
Proszę traktować to jak reklamację, najlepiej byłoby poprosić o odesłanie celem sprawdzenia i wtedy zdecydować, czy uznają, czy odrzucają Państwo reklamację.
Wczoraj zakupiłem silnik do samochodu od osoby prywatnej, umawiając się, że jeśli coś będzie nie tak będę mógł go zwrócić. Kidy mój mechanik dostał silnik stwierdził że nie będzie odpowiedni do tego auta. Dzisiaj chcąc zwrócić towar, sprzedający odmówił mi zwrotu. Twierdząc że silnik jest dobry. Jakie mam prawo w tym przypadku? Czy mogę żądać zwrotu ?
Dziękuję za pytanie!
Niestety, kupując towar od osoby prywatnej prawo nie zapewnia możliwości zwrotu. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość przysługuje jedynie tym konsumentom, którzy kupili towar od osoby fizycznej (tj. przedsiębiorcy). Taka sprzedaż zachodzi wówczas w modelu B2C, czyli na linii przedsiębiorca-konsument. Jeśli mamy do czynienia ze sprzedażą C2C, tj. osoba prywatna-osoba prywatna, wszystko zależy od dobrej woli sprzedającego, bowiem żadna ustawa nie nakazuje mu przyjmowania zwrotów sprawnych produktów.
Pozdrawiam,
Sprzedałam kurtkę na olx jako osoba prywatna, podałam rozmiar rzeczywisty który, gdyż rozmiarów ka bya zanizona. Kupujący zarzucił mi oszustwo, chce odesłać kurtkę i obciążyć mnie kosztami przesyłki w dwie strony, grożąc mi że jeśli nie przyjmę przesyłki za pobraniem poda moje dane osobowe w sieci w mediach społecznościowych pod nazwą oszust. Odpisałam że towar przyjmę, ale za przesyłkę płaci kupujący. Poza tym ostrzegam kupującego że groźby są karalne z KK. Jak rozwiązać spór?
Naszym zdaniem opis był właściwy, przyjęcie zwrotu to Pani dobra wola.
witam,
czy osoba która dokonała zakupu poza sklepem lub allegro, na przykład zamawiając towar telefonicznie możę skorzystać z 14 dniowego prawa do zwrotu towaru?
Dzień dobry,
Termin 14 dni na odstąpienia od umowy dotyczy umów zawieranych na odległość, w taką jest także umowa zawierana przez telefon. Zawarcie umowy przez telefon nie jest jednak obecnie takie proste. Zapraszamy do lektury innego naszego wpisu, gdzie poruszany ten temat: https://prokonsumencki.pl/blog/sprzedaz-przez-telefon-na-celowniku-uokik-sprzedawco-lepiej-miej-sie-na-bacznosci
Pozdrawiamy
Zespół Prawoecommerce.pl
Super artykul. Super ze znalazlem te strone. Doceniam prace wlozona w tworzenie bloga i czekam na nowe posty. Pozdrawiam!
Witam, od osoby prywatnej zakupiłam tablet na olx.pl. Sprzedawca w rozmowie ze mną przekazał mi informacje, że tablet jest sprawny w 100%. Po otrzymaniu produktu okazalo się, że jest w nim uszkodzona płyta główna. Sprzedawca odmówił zwrotu, bo jak twierdzi, sprzedał sprawny produkt. Co mogę zrobić w takim przypadku?
Proszę wezwać do wykonania reklamacji, ew. odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Problematyczne będzie wykazanie, że dotarł już uszkodzony.
Witam,
Kupiłam od osoby prywatnej z olx, robota do sprzątania, nie jestem z niego zadowolona, miałam inne oczekiwania, czy mam prawo zwrócić do sprzedawcy produkt?
Tylko jeżeli ma wady. Osoba prywatna nie musi przyjmować zwrotu bez podania przyczyny, tak jak sklep internetowy.
Dzień dobry,
niedawno sprzedałem kilkunastoletni samochód za 2000 zł. Kupujący przyjechał po auto, obejrzał je, przejechał się, po czym zdecydował się na zakup. Dodam, że po zakupieniu osobiście tym samochodem odjechał. Następnego dnia otrzymałem sms, że samochód nie odpala, zaś kilka dni później telefon, gdzie kupujący twierdził, że za naprawę zapłacił 700 zł (rzekomy problem z głowicą) po czym zażądał pokrycia części koszów naprawy, w przeciwnym razie będzie chciał zwrócić auto. Stąd pytanie, czy ponoszę jakąkolwiek odpowiedzialność w tym zakresie? Z góry dziękuję.
Trudno to ocenić – tutaj mechanik oceni, czy była to wada, czy normalna cecha takiego auta w takim wieku. Majlepiej byłoby w takim wypadku wyłączyć w umowie sprzedaży rękojmię, ale w tym momencie to już za późno na takie wyłączenie.
A jeśli kupilem od osoby prywatnej przez Internet i towar nie zgadza się ze zdjęciem jest porostu inny.Pisalem o niego ale in mówi że jest taki sam A widać że jest dłuższy inne napisy co mam zrobić?
Pozostaje standardowa reklamacja.
Witam sprzedałem kartę Pamieci SD micro. Karta 128 GB i problem polega na tym że kartę spprawdziłem przed wysyłką w Telefonie i komputerze wczytuje i wgrywa i chodziła. Pan odebrał paczkę i po 2 dniach pisze że karta wolno mu wczytuje pliki ja ździwiony gdyż u mnie pracowała i chodziła. Chce zwrot on towaru. Ale ja twierdzę nadal że karta chodziła. Chce z korzystać pan z Rekojni. Ja jestem osobą prywatną. W dodatku to pan pisząc do mnie negocjował cene ja uległem obniżyłem ją. Co w takiej sytuacji zrobić ?
Może Pan odrzucić reklamację, jeżeli Pana zdaniem nie ma wady. Tak samo jak to działa w przypadku zakupu w sklepie.