Odstąpienie od umowy zawartej w sklepie internetowym

W niniejszym wpisie przeanalizujemy dla Ciebie prawo do odstąpienia od umowy, tzw. prawo do namysłu.

Jaka jest podstawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta?

Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827) (dalej ustawa) konsument, który zawarł umowę sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (przypominamy, że sprzedaż za pośrednictwem sklepów internetowych należy do tej drugiej kategorii) może w terminie 14 dni od niej odstąpić bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy dla produktów sprzedawanych w sklepach internetowych zaczyna się od dnia objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik (art. 28 ustawy). Jest to tzw. prawo do namysłu.

Jakie koszty poniesie konsument?

Zasada nieponoszenia kosztów przy prawie do namysłu została przez ustawodawcę ograniczona. Konsument zgodnie z ustawą poniesie:

  • bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy (por. art. 34 ust. 2 ustawy);
  • różnicę między wybranym przez niego sposobem dostarczenia rzeczy a najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia rzeczy (por. art. 33 ustawy),
  • wartość wykonanej usługi (w przypadku, gdy wykonywanie jej rozpoczęło się przed upływem terminu na odstąpienie od umowy za wyraźną i udokumentowaną na trwałym nośniku zgodą konsumenta (art. 35 ustawy).

W następnym wpisie odpowiemy najczęściej zadawane nam pytania dot. odstąpienia od umowy.

Odstąpienie od umowy zawartej w sklepie internetowym
3 votes, 5.00 avg. rating (98% score)

Tagged under:

3 komentarzy

  1. Pingback: Odstąpienie od umowy - kto ponosi jego koszty?

  2. Pingback: Jak liczyć terminy w przepisach konsumenckich?

  3. Pingback: RAPORT KLAUZULOWY | Tylko 10 nowych klauzul niedozwolonych w grudniu 2015 r. - KlauzuleNiedozwolone.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy:

Jak liczyć terminy w przepisach konsumenckich, czyli wszystko o terminach…

W poprzednim wpisie przedstawialiśmy zasady liczenia terminu na rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi. Jak już wiesz, ustawodawca przewidział 14 dni…

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną? Wszystko o terminach…

W Akademii Prawa Ecommerce niedawno zwracaliśmy uwagę sprzedawcom na termin, w którym muszą rozpatrzyć reklamację i udzielić odpowiedzi konsumentowi. Wielokrotnie…

Regulamin Allegro - czy sprzedając na Allegro potrzebujesz regulaminu?

Założony w 1999 roku serwis Allegro.pl jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem aukcyjnym w Polsce. Umożliwia zawieranie umów sprzedaży zarówno między osobami…

Ile masz czasu na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi kupującemu?

Dzisiaj zwrócimy uwagę na jeden z często popełnianych przez sprzedawców błędów – na przekroczenie terminu na ustosunkowanie się do złożonej przez konsumenta…